Português (pt-PT)English (United Kingdom)

Resumo - Escola, Educação e Museu: inovação e mudança. Um estudo de caso

Esta Dissertação consiste num Estudo de Caso que investigou as potencialidades de uma Casa-museu, testemunha de aspetos do quotidiano do século XIX, e as modalidades mais adequadas para a sua exploração como recurso pedagógico.

 

A análise do museu centrou-se nas suas características específicas, na perspetiva dos alunos e na dos professores e pretendeu aperfeiçoar a sua exploração em contexto escolar, potenciando a sua função, na ótica da disciplina de História e na da própria escola.

 

O estudo incidiu numa amostra de alunos do 6º ano de escolaridade, questionados sobre aspetos do seu agregado familiar, da sua vida escolar e da forma como ocupam os momentos de lazer; sobre a sua perspetiva acerca da disciplina de História e do que é um Museu e, finalmente, sobre esta casa-museu e a atividade que aí desenvolveram.

Utilizando uma metodologia mista, os resultados desta investigação abrem vias de trabalho comum entre a escola e o museu, aprofundando a função educativa que este deve assumir e a sua relevância no contexto escolar, facilitando aprendizagens, promovendo competências, atitudes e valores.

 

Abstract

 

This Master’s dissertation consists of a Case Study in which the possibilities of a    House Museum were investigated, as well as the modalities more adequate to its exploration as an educational resource.

 

The analysis of this House Museum, that has witnessed the different aspects of XIXth century daily life, was carried out bearing in mind its specific characteristics, from the point of view of students and teachers, and derives from the intention of perfecting its exploration in school context, potentialising its role for History as a school subject or for school itself.

 

The study has focused on a sample of 6th-grade-students, who were questioned about aspects related to their family environment, their school life and how they would spend their free time; about what they think of History as a school subject and what a Museum is and, eventually, about this House Museum in particular and the activity they had developed there.

Through the use of a mixed methodology the outcomes of this investigation allow us to define common working possibilities between the school and the museum, emphasizing the educational role the museum must assume, making it more relevant within school context, easing learning situations, while promoting skills, beliefs and values.

 

Ler o artigo completo

joomla template